Spółdzielnia Mieszkaniowa
w Chełmnie
ul. Młyńska 7,
86-200 Chełmno
tel. +48 56 677 04 10
fax. +48 56 677 04 12
sekretariat@smchelmno.pl

Rada Nadzorcza

Spółdzielnia Mieszkaniowa Tel: +48(056) 677 04 10

ul. Młyńska 7 Fax: +48 (056) 677 04 12

86-200 CHEŁMNO E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Chełmno, dnia 27 kwietnia 2017 r.

SPRAWOZDANIE

z działalności Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej w Chełmnie

za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku.

W okresie objętym sprawozdaniem Rada Nadzorcza pracowała w składzie 7 osobowym. Zasadnicza praca obywała się w dwóch komisjach stałych:

- Rewizyjnej – pracom której przewodniczy p. Jarosław Świerczyński. Członkami są: p. Andrzej Dąbrowski oraz p. Zdzisław Szok.

- Gospodarki Zasobami Mieszkaniowymi – której przewodniczy p. Piotr Janowski a członkami są p. Władysław Plak oraz p. Henryk Kowalski.

Prezydium Rady Nadzorczej stanowią dwie osoby. Sekretarzem jest p. Zdzisław Szok a Przewodniczy Radzie Nadzorczej Waldemar Piotrowski.

Praca Komisji Rewizyjnej w ubiegłym roku koncentrowała się na:

  1. W styczniu 2016 roku Komisja dokonała oceny pracy Zarządu SM na podstawie wykonania Planu Finansowego po czterech kwartałach 2015 roku. Stwierdziła, że Zarząd wywiązał się z przyjętych zobowiązań i skierowała do Rady Nadzorczej wniosek o przyjęcie Sprawozdania finansowego za rok 2015.

  2. W lutym dokonała analizy Planu gospodarczo finansowego na rok 2016 oraz zajęła się problemem uchybów wody w budynkach mieszkalnych. Plan gospodarczo – finansowy uzyskał pozytywną opinię wszystkich członków Komisji i został zarekomendowany Radzie Nadzorczej, która przyjęła go w niezmienionej formie.

Przy analizie uchybów wody stwierdzono, że ich wielkość wyraźnie zmniejszyła się, i żaden z budynków, w rozliczeniu rocznym, nie przekroczył uchybu w dopuszczalnej wysokości 10%. Zapewne, jednym z powodów poprawy sytuacji, była wymiana liczników wody w mieszkaniach po pięcioletnim okresie użytkowania.

  1. W marcu dokonała kontroli ewidencji składników majątkowych Spółdzielni Mieszkaniowej. Stwierdziła, że ewidencja prowadzona jest w sposób przejrzysty i czytelny.

  2. W kwietniu poddano analizie wynik finansowy Spółdzielni Mieszkaniowej po I kwartale 2016 roku. Szczegółowe omówienie i przeanalizowanie poszczególnych rodzajów działalności dawało gwarancję, że realizacja Planu finansowego w kolejnych kwartałach nie jest zagrożona.

Na posiedzeniu w tym miesiącu zajęto się również zadłużeniami na lokalach mieszkalnych oraz podejmowanymi przez Zarząd działaniami mającymi na celu skuteczną windykację należności.

  1. W maju Komisja dokonała analizy zaleceń pokontrolnych, wynikających z lustracji przeprowadzonej przez Regionalny Związek Rewizyjny Spółdzielni Mieszkaniowych. Komisja stwierdziła, że Zarząd zrealizował zalecenia zgodnie z protokołem i zawartymi w nim terminami.

  2. W czerwcu opracowany został Plan Pracy Komisji na kolejne półrocze oraz sporządzono Sprawozdanie z prac Komisji za I półrocze 2016 roku.

  3. W lipcu przeprowadzono kontrolę dekretacji i księgowania faktur. W trakcie analizy i przeglądu poszczególnych dokumentów Komisja nie stwierdziła żadnych uchybień. Zdaniem Komisji dokumentacja jest prowadzona prawidłowo i nie budzi zastrzeżeń.

  4. Tematem posiedzenia Komisji w sierpniu była ocena pracy Zarządu na podstawie realizacji Planu finansowego w pierwszym półroczu 2016 roku. Po szczegółowej analizie Komisja stwierdziła, że Zarząd SM należycie wywiązuje się z przyjętych zobowiązań i nie zasygnalizowała zastrzeżeń. W drugiej części tego posiedzenia Komisja zajęła się analizą zadłużeń czynszowych na koniec II kwartału. Stwierdzono, że liczba członków SM zalegających z opłatami zmniejszyła się o 50% w stosunku do poprzedniego kwartału co w dużej mierze jest efektem skutecznego egzekwowania należności.

  5. We wrześniu, zgodnie z Planem Pracy Komisja Rewizyjna dokonała oceny stopnia wykorzystania lokali użytkowych i przychodów uzyskiwanych z tego tytułu. Należy nadmienić, że nadrzędnym celem w tym zakresie jest pozyskiwanie przez Zarząd SM jak największych środków finansowych od dzierżawców oraz maksymalne wykorzystanie wolnych powierzchni użytkowych. Komisja przychyliła się do stwierdzenia, że usytuowanie niektórych lokali dla potencjalnych dzierżawców nie jest w pełni atrakcyjne i pomimo starań Zarządu nie wszystkie pomieszczenia w Pawilonie w chwili obecnej są dzierżawione.

  6. W październiku Komisja wnikliwie przeanalizowała wynik finansowy Spółdzielni po III kwartałach 2016 roku. Szczegółowa analiza poszczególnych rodzajów działalności wykazała, że realizacja przyjętego na rok 2016 Planu finansowego nie jest zagrożona. Wystąpiła do Rady Nadzorczej z wnioskiem o przyjęcie sprawozdania za III kwartały 2016 roku.

  7. W listopadzie członkowie Komisji Rewizyjnej przeprowadzili kontrolę wydatkowania środków finansowych z funduszu płac od początku 2016 roku, strukturę zatrudnienia oraz ewidencję czasu pracy poszczególnych pracowników SM. Komisja stwierdziła, że fundusz płac w kontrolowanym okresie nie przekroczył założonych w Planie wielkości i utrzymał się na wymaganej wysokości. Zatrudnienie z planowanych 28 etatów aktualnie wynosi 27. W dalszym ciągu istnieje wakat drugiego konserwatora CO. Kontrola ewidencji pracy wykazała, że jest ona prowadzona systematycznie i wnikliwie. Komisja nie stwierdziła w tym zakresie usterek.

  8. Na ostatnim w ubiegłym roku spotkaniu członkowie Komisji Rewizyjnej opracowali Plan pracy na pierwsze półrocze 2017 roku, który następnie przedłożono Radzie Nadzorczej do akceptacji.

Praca Komisji GZM w okresie sprawozdawczym koncentrowała się na:

        1. W styczniu 2016 roku Komisja oceniła działalność SM w zakresie realizacji wymogów art. 62 ustawy prawo budowlane.

        2. W lutym przeprowadziła analizę wykonania funduszu remontowego za 2015 rok.

        3. W marcu przeprowadziła analizę wykonanych prac remontowych i rozliczenia ich kosztów dla zespołu garaży w całym 2015 roku.

        4. W kwietniu Komisja dokonała analizy kosztów funkcjonowania kotłowni własnych i oceniła je dobrze.

        5. W maju przeanalizowała szczegółowo wybraną losowo kotłownię – na ul. Dworcowa. Komisja nie wniosła uwag do sposobu rozliczeń.

        6. W czerwcu przeprowadzono analizę zagospodarowania pawilonu na Os. Kopernika i dobrze oceniła pracę w tym zakresie.

        7. W lipcu dokonała analizy regulaminu rozliczania kosztów energii cieplnej na potrzeby CO i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Komisja wnioskowała aby wprowadzić zapis o likwidacji podzielników, który nie został zaakceptowany na posiedzeniu Rady Nadzorczej w pełnym składzie.

        8. W sierpniu Komisja zajmowała się rozliczaniem energii elektrycznej w garażach. Uznała za pozytywne stosowanie przez Zarząd SM jednolitego systemu rozliczeń dla wszystkich garaży.

        9. We wrześniu dokonała analizy funduszu remontowego za III kwartały 2016 roku.

        10. W październiku Komisja dokonała przeglądu zasobów mieszkaniowych w Unisławiu i Kosowiźnie.

        11. W listopadzie dokonała analizy dokumentacji technicznej kotłowni na Al. 3 Maja 1a oraz na ul. Młyńskiej 7 (Kopernika). Komisja przedstawiła Radzie Nadzorczej propozycję podjęcia działań zmierzających do usamodzielnienia się bloków na Os. Kopernika w swoje źródła ciepła.

        12. W grudniu Komisja omówiła zamierzenia remontowe na 2017 rok oraz opracowała plan pracy na pierwsze półrocze 2017 roku.

W okresie sprawozdawczym tj. w całym 2016 roku Rada Nadzorcza przyjęła 14 uchwał. Między innymi:

  1. W sprawie upoważnienia Zarządu SM do wzięcia udziału w przetargu na dzierżawę gruntu na parking (przy Os. Kopernika).

  2. W sprawie ustalenia składników opłat na pokrycie kosztów eksploatacji za lokale mieszkaniowe, użytkowe, garaże, kioski oraz szyldy i reklamy.

  3. Zatwierdzającą plan przychodów i kosztów finansowych wraz ze strukturą organizacyjną Spółdzielni na 2016 rok.

  4. W sprawie zmian do Regulaminu rozliczania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości oraz ustalenia opłat za używanie lokali w SM – tekst jednolity.

  5. W sprawie powołania komisji doraźnej dotyczącej przeprowadzenia analiz i korekt regulaminów obowiązujących w SM.

  6. W sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego SM za 2015 rok.

  7. W sprawie zmiany sposobu rozliczania kosztów centralnego ogrzewania dla budynku Kopernika 3.

  8. W sprawie ustalenia wartości końcowej zadania inwestycyjnego – garaże na Os. Raszei.

  9. W sprawie zmiany Uchwały nr. 10/2016 Rady Nadzorczej z dnia 29 września 2016 r dotyczącej ustalenia wartości końcowej zadania inwestycyjnego – garaże na Os. Raszei.

  10. W sprawie uchwalenia Regulaminu kwalifikowania najemców, zawierania i wypowiadania umów, wnoszenia i rozliczania zabezpieczenia, ustalenia obowiązków w zakresie napraw lokali oraz zasad rozliczeń SM z najemcami zwalniającymi lokale w Spółdzielni.

  11. W sprawie upoważnienia Zarządu SM do podjęcia działań związanych z realizacją budowy kotłowni indywidualnych w budynkach na Os. Kopernika.

  12. W sprawie ocen członków Zarządu - po zakończeniu każdego kwartału.

Współpraca Rady Nadzorczej z Zarządem Spółdzielni Mieszkaniowej w okresie sprawozdawczym układała się bez zakłóceń.

Po bardzo wnikliwych analizach wyników finansowych dokonywanych systematycznie przez Komisję Rewizyjną a następnie omawianych na posiedzeniach całej Rady Nadzorczej, Rada Nadzorcza pozytywnie ocenia sytuację finansową i gospodarczą Spółdzielni za 2016 rok.

Ocena ta związana jest jednocześnie z pozytywną oceną pracy Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej w Chełmnie.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione przez Zarząd sprawozdanie z działalności Spółdzielni, jak również sprawozdanie finansowe za rok 2016 Rada Nadzorcza wnosi o udzielenie członkom Zarządu SM w Chełmnie absolutorium za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2016 roku.